Algemene- en Leveringsvoorwaarden Zon NL


Definities

1.1.          Algemene en leveringsvoorwaarden: onderhavige  algemene en leveringsvoorwaarden.

1.2.          Bestelprocedure: de procedure, die de klant interactief doorloopt,  om zaken te bestellen.

1.3.          Zon NL: de besloten vennootschap Zon NL B.V., gevestigd te Sint Annaplein 18, 5038 TV Tilburg, ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 85736511.

1.4.          Klant: de wederpartij van Zon NL met  wie Zon NL een overeenkomst aangaat.

1.5.          Overeenkomst: overeenkomst, waar de algemene en leveringsvoorwaarden  integraal onderdeel van uitmaken, inzake de koop en levering van zaken.

1.6.          Partijen: Zon NL en klant gezamenlijk. 1.6. Zon NL: de partij welke zich bedient van de algemene en leveringsvoorwaarden, tevens wederpartij van klant.

1.7.          Installatie: het door Zon NL aangeboden product inclusief toebehoren, welke bij klant geïnstalleerd zal worden.

1.8.          Producten: het door Zon NL aangeboden item welke kan bestaan uit een zonnepaneel, een omvormer of andere duurzame en technische oplossingen binnens-en buitenshuis.


Toepasselijkheid    

2.1.          De algemene- en leveringsvoorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten, eventuele (e-mail)nieuwsbrieven, de website, de bestelprocedure alsmede contacten en/of (rechts-)handelingen tussen partijen, ook wanneer deze (rechts-)handelingen niet mochten leiden tot een overeenkomst.

2.2.          Toepasselijkheid van algemene leverings- of betalingsvoorwaarden en/of andere algemene of bijzondere voorwaarden van klant is uitdrukkelijk uitgesloten.


Totstandkoming van de overeenkomst

3.1.          De aangeboden zaken met bijbehorende prijzen gelden als een vrijblijvend aanbod, dat door de klant kan worden aanvaard.

3.2.          Zon NL garandeert niet dat het aanbod als hiervoor bedoeld zonder fouten en/of omissies is. Druk- en zetfouten zijn dan ook uitdrukkelijk voorbehouden en kunnen een grond zijn om de overeenkomst geen gestand te doen geven. Indien Zon NL hiertoe besluit zal zij dit onverwijld aan klant laten weten.

3.3.          Mocht het door technische redenen niet mogelijk zijn om tegen de aangeboden prijs de installatie te installeren, doordat bijvoorbeeld de constructie van het gebouw het niet toe laat, dan heeft Zon NL de mogelijkheid om de overeenkomst eenzijdig te ontbinden. Zon NL kan niet aansprakelijk gesteld worden voor eventuele opgenomen snipperdagen/vrij genomen dagen.

3.4.          Indien om welke reden dan ook, daaronder begrepen de situatie als in laatste zin van voorgaande lid bedoeld, de overeenkomst niet tot stand is gekomen of is ontbonden, draagt Zon NL er zorg voor dat, als er vooruitbetaald is door de klant, de betaalde bedragen, inclusief eventuele initiële (verzend-)kosten, zo spoedig mogelijk als dat voor Zon NL mogelijk is, worden terugbetaald aan de klant. Deze terugbetaling is in ieder geval binnen 10 (tien) werkdagen.

3.5.          Zon NL behoudt het recht voor om alternatieve producten toe te passen. Dit kan nodig zijn als er bijvoorbeeld zonnepanelen op de markt komen met betere specificaties of in geval van leverings- en/of kwaliteitsproblemen van geoffreerde producten. Dit gebeurt eerst na overleg met opdrachtgever. Wanneer deze het eens is zal het alternatieve product worden toegepast.


Prijzen en betaling

4.1.          Prijzen zoals genoemd zijn inclusief BTW, alsmede inclusief andere vanwege overheidswege opgelegde heffingen. De prijzen zijn inclusief transportkosten, tenzij uitdrukkelijk aangegeven.

4.2.          Zon NL is gerechtigd te allen tijde de prijzen aan te passen. Dit laatste heeft geen gevolgen voor lopende overeenkomsten welke bij prijsverhogingen zullen worden uitgevoerd tegen de overeengekomen prijzen.

4.3.          Verschuldigde bedragen kunnen door klant worden voldaan door middel van betaling via overschrijving (via de bank), al dan niet middels een betaallink vanuit Zon NL. Indien klant gebruik wenst te maken van contante betaling, dient dit vooraf overeengekomen te worden met Zon NL. Indien klant dit niet vooraf kenbaar heeft gemaakt, is Zon NL gerechtigd de contante betaling te weigeren waarna klant alsnog het verschuldigde bedrag door middel van betaling via overschrijving (via bank) dient te voldoen.

4.4.          Indien er na de levering en installatie van producten zich een probleem voordoet die niet te maken heeft met de monitoring, dan mag er maximaal 5% van de resterende factuursom worden achtergehouden totdat het probleem is opgelost.

4.5.          Zon NL behoudt zich het eigendom van alle afgeleverde en nog af te leveren goederen, totdat de aankoopprijs van de geleverde goederen geheel is voldaan.

4.6.          Bij bevestiging van een offerte voor de producten zoals aangegeven op de offerte, dient de klant de bijbehorende aanbetalingsfactuur te voldoen alvorens er door Zon NL producten worden ingekocht of een installatiedatum met klant wordt afgesproken. Na betaling van de aanbetalingsfactuur zal Zon NL binnen 10 (tien) werkdagen contact opnemen met klant om het vervolgtraject te bespreken.

4.7.          De factuur met de resterende factuurwaarde na betaling van de aanbetalingsfactuur, dient te worden voldaan op de dag van installatie middels een bankoverschrijving of middels een betaallink vanuit Zon NL. Indien de factuur niet op de dag van installatie wordt betaald, is de opdrachtgever van rechtswege met betaling in verzuim. Bij verzuim van betaling na 1 week zal de monitoringapp gedeactiveerd worden. De monitoring heractiveren kost €150,- excl. BTW. Na 2 weken in verzuim van betaling te blijven zal er een aanbetaling worden verstuurd. Is de betaling 2 weken na de aanmaning niet door opdrachtgever voldaan, dan ontvang opdrachtgever een 2e aanmaning met een door de wet bepaalde verhoging van de factuur. Bij wanbetaling na 2 weken na de 2e aanmaning, wordt de factuur uit handen gegeven aan een incassobureau. Tevens is vanaf dat moment de opdrachtgever naast de hoofdsom de buitengerechtelijke incassokosten verschuldigd. Ook is de opdrachtgever een rentevergoeding verschuldigd. De rentevergoeding wordt berekend op basis van artikel 6:119 BW.

4.8.          Indien opdrachtgever een natuurlijke persoon is, niet handelend in de uitoefening van een bedrijf, worden de buitengerechtelijke incassokosten berekend conform de staffel opgenomen in de Wet Buiten-gerechtelijke Incassokosten (WIK). Indien opdrachtgever een rechtspersoon is of een natuurlijk persoon handelend in uitoefening van een bedrijf, bedragen de buitengerechtelijke incassokosten 15% van de hoofdsom inclusief wettelijke handelsrente.


Leveringstermijn

5.1.          De leveringstermijnen zoals vermeld zijn indicatief.

5.2.          Zon NL zal zich tot een uiterste inspannen deze indicatief afgegeven leveringstermijn te behalen.

5.3.          Indien en voor zover Zon NL niet binnen 90 (negentig) dagen de bestelde zaken aan klant kan leveren heeft de klacht het recht, nadat Zon NL heeft laten weten de overeenkomst niet binnen de hiervoor gestelde termijn te kunnen uitvoeren, om de overeenkomst te annuleren. Artikel 3.3 is dan van overeenkomstige toepassing.


Herroepingsrecht

6.1.          Bij de aankoop van producten heeft de klant de mogelijkheid om de overeenkomst zonder opgave van redenen te ontbinden gedurende de eerste 14 (veertien) kalenderdagen.

6.2.          De herroeping geldt als ontbindende voorwaarde waarbij de klant recht heeft op teruggave van hetgeen reeds betaald is. Artikel 3.3 is bij herroeping van overeenkomstige toepassing.

6.3.          Indien de installatie binnen de herroepingstermijn wordt uitgevoerd, verklaart klant zich er uitdrukkelijk mee akkoord dat de herroepingstermijn vervalt op het moment dat de installatiewerkzaamheden aanvangen. Eventuele teruggave van hetgeen reeds betaald is, is vanaf dat moment niet meer toepasselijk.


Reclameren

7.1.          Indien en voor zover naar mening van de klant de eigenschappen van de zaken niet voldoen aan de overeenkomst, dan treedt de klant in overleg met Zon NL.

7.2.          Indien na onderzoek van Zon NL blijkt dat de eigenschappen van de zaken wel voldoen aan de overeenkomst, zal Zon NL met de klant in overleg treden.

7.3.          Indien na onderzoek van Zon NL inderdaad blijkt dat de eigenschappen van de zaken niet voldoen aan de overeenkomst, dan heeft de klant recht op een vervangende (waarde van de) zaak.

7.4.          Waar in het voorgaande lid wordt gesproken over de waarde van de zaak, wordt bedoeld de in de overeenkomst overeengekomen prijs of een vergelijkbare zaak.


Toepasselijk recht, klachten en geschillen

8.1.          Op de overeenkomst en nadere, daaruit voortvloeiende overeenkomsten, is het Nederlands recht van toepassing.

8.2.          Indien en voor zover er sprake is van een klacht neemt klant contact op met Zon NL, welk contact telefonisch, schriftelijk en elektronisch kan, bij voorkeur op het e-mailadres info@zon-nl.nl. De contactgegevens welke daarvoor kunnen worden gebruikt staan bovenaan de onderhavige Algemene- en Leveringsvoorwaarden vermeld. Zon NL zal uiterlijk binnen 10 (tien) werkdagen reageren op een klacht als hiervoor bedoeld. Zon NL streeft er naar om de klacht binnen 15 (vijftien) werkdagen op te lossen, afhankelijk van de klacht en het probleem. Klant het geschil – indien en voor zover partijen er gezamenlijk niet uitkomen – voorleggen aan een daartoe bevoegde rechter, daaronder mede begrepen de Voorzieningenrechter van deze arrondissementsrechtbank, recht doende in kort geding.

8.3.          Indien het opleverdocument ondertekend is op de dag van installatie nemen wij geen klachten in behandeling die overeenkomen met de geaccordeerde zaken op het opleverdocument.

8.4.          Een natuurproduct heeft de eigenschap niet gelijkwaardig te zijn. Kleurverschillen zijn geen reden tot klacht en zullen niet in behandeling worden genomen.


Installatievoorwaarden

9.1.          De bepalingen van dit artikel zijn slechts van toepassing indien en voor zover de installatie van de te leveren producten door Zon NL of een door haar aangewezen derde wordt uitgevoerd.

9.2.          Onder installatie wordt in dit artikel verstaan de plaatsing en indien nodig aansluiting van de producten, alsmede (voor zover vereist) het (laten) aanbrengen van een productiemeter op zodanige wijze dat in de gegeven omstandigheden een goed tot optimaal werkend product wordt opgeleverd. Bouwkundige werken zijn niet bij de installatie inbegrepen

9.3.          Installatie van zonnepanelen vindt plaats op een plat of schuin dak, welke goed en vrij toegankelijk is en waarbij de dakgoot niet hoger dan 10 meter is. De dakpannen mogen niet verankerd zijn en het dakbeschot en de dakbedekking mogen niet in slechte staat verkeren; zij het uitsluitend voorrisico van klant.

9.4.          Klant gaat ermee akkoord dat Zon NL eventueel steigers plaatst op een zodanige wijze dat het voor de installatie geschikte dak en/of gevel op verantwoorde wijze kan worden bereikt.

9.5.          Indien dit technisch noodzakelijk of wenselijk is, zal Zon NL één of meerdere extra electragroepen aanleggen in de meterkast. Hiervoor dient in de meterkast voldoende ruimte ter beschikking te zijn. Indien een adviseur en/of installateur van Zon NL het raadzaam acht de groepenkast te vervangen alvorens er een installatie wordt geïnstalleerd, zal dit met klant worden besproken.

9.6.          Klant gaat ermee akkoord dat de bekabeling van installatie indien nodig door het traphuis of via de buitenzijde van de woning naar de meterkast wordt gevoerd.

9.7.          Klant verleent aan Zon NL toestemming om de eventuele omvormer en/of productiemeter op een zichtbare plaats in de woning te plaatsen (bijvoorbeeld op de muur). Indien dit vanuit technisch oogpunt noodzakelijk is of indien plaatsing op een andere plaats niet in redelijkheid van Zon NL kan worden gevergd (bijv. indien zodanige plaatsing onevenredige kosten met zich meebrengt).

9.8.          Klant is zich ervan bewust dat een werkende omvormer of andere producten een licht zoemend geluid kunnen maken en gaat ermee akkoord dat dit geluid mogelijk hoorbaar is in de woning.

9.9.          Tijdens de installatie kunnen er dakpannen kapot gaan. Zon NL is hier niet aansprakelijk voor te stellen. De klant dient zelf zorg te dragen voor de aanwezigheid van reserve dakpannen zodat deze terplekke vervangen kunnen worden voor de gebroken dakpannen. Indien dit op een later tijdstip gedaan dient te worden, zal hiervoor €150,- in rekening gebracht worden.


Garantiebepalingen

10.1.       Zon NL neemt ten aanzien van het geleverde de fabrieksgarantie over van de fabrikant van het betreffende product.

 

Montage-/installatiegarantie

Zon NL garandeert dat haar producten vrij zijn van materiaal- en procesfouten gedurende een periode die overeenkomt met de fabrieksgarantie onder normale installatie-, onderhouds- en gebruikscondities. Dit staat vermeld in een persoonlijke offerte. De garantieperiode start op de dag van aflevering. Zon NL zal producten met een defect repareren, vervangen of op een andere manier het probleem rectificeren. De factuur is hiervoor tevens het garantiebewijs. Deze garantie is gelimiteerd tot het repareren, vervangen of zo nodig terugstorten van de vervanging-/aanschafprijs. Dit zijn de exclusieve en enige rechten ontleend aan deze garantie.


Kosten veroorzaakt door het zelf demonteren en transporteren van een product met defect en transporteren en installeren van het vervangende product vallen niet onder deze garantie. Indien binnen een periode die gelijk is aan de fabrieksgarantie na datum van installatie een beroep wordt gedaan op de vermogensgarantie conform voorwaarden van de producent van de zonnepanelen, dan neemt de leverancier van de zonnepanelen de bijkomende kosten voor montage en levering van de vervangende producten voor zijn rekening. Indien na inspectie blijkt dat het geconstateerde defect of probleem niet onder de fabrieksgarantie valt, zullen gemaakte kosten worden verhaald op de klant.


Verder omvat deze garantie niet de verliezen resulterende uit gemis van ontvangsten met betrekking tot netwerkinvoer of -subsidietarieven voor de gegenereerde stroom. De garantie is slechts geldig als de modules in handen zijn van de originele aankoper. Alle installaties, reparaties en onderhoud dienen uitgevoerd te worden door gekwalificeerd personeel van een ter zake deskundige bedrijf. De garantie vervalt als inspecties van Zon NL uitwijzen dat de apparatuur of modules niet onderhouden, gebruikt zijn of schade hebben ondergaan door foutief gebruik, modificaties, installatie en/of verwaarloosde opslag.


De garantie vervalt tevens bij reparaties of modificaties gedaan door derde partijen anders dan Zon NL tenzij hiervoor vooraf schriftelijk toestemming voor is verkregen bij Zon NL.


Uitsluitingen van garantie

-                 Veroorzaakt door (tijdelijk) minder gunstige weercondities, waardoor productspecificaties niet behaald worden.

-                 Veroorzaakt door andere invloeden zoals vuiligheid op de voorkant van de module, schade door weersomstandigheden, rook, zout, water, corrosie, zure regen etc. behalve als dit binnen de technische specificaties van Zon NL mogelijk is.

-                 Veroorzaakt door het niet periodiek controleren van het systeem en de aansluitingen van het systeem.

-                 Veroorzaakt door het zelf meten en testen aan de installatie.

-                 Veroorzaakt door chemicaliën, kerosine en andere stoffen of vreemde samenstellingen.

-                 Veroorzaakt door natuurgeweld zoals aardbevingen, tornado’s, vulkaanuitbarstingen, overstromingen, lawines, vorst, hagel en sneeuw schade en/of vliegende objecten, blikseminslag, vandalisme, diefstal en andere onvoorspelbare evenementen.

-                 Resulterende uit gebruik dat buiten de technisch toegestane technische specificaties valt, zoals de maximale omgevingstemperatuur.

-                 De garantie is gelimiteerd tot de volgende componenten: bevestigingsmateriaal, modules, kabels en installatie.

-                 Als de modules en/of omvormer verder geïntegreerd of gemodificeerd wordt vervalt onmiddellijk de garantie.

-                 Bij schade of een andere gebeurtenis is de op Zon NL te behalen schade gelimiteerd aan de aankoopprijs.


Garantie-eisen

-                 Zon NL accepteert geen geretourneerde modules zonder een eerder schriftelijke bevestiging van defect. Het vervangen van producten verlengt de garantieperiode niet.

-                 Een defect aan de module moet worden vermeld binnen het tijdsbestek van de garantie.

-                 De factuur is het garantiebewijs.

-                 De garantie is niet onderhandelbaar en niet overdraagbaar.


Prestatie van de zonnepaneelmodules (gelimiteerd tot zonnepaneel-installaties)

Bij degradatie van zonnepanelen boven de 10% per jaar en 20% binnen 25 jaar gerelateerd aan het minimale piekvermogen, zal een schikking worden getroffen met de klant mits de degradatie te wijten is aan slechts de module. De schikking mag de originele aankoopprijs per teveel gedegradeerde wattpiek ten opzichte van het nominale vermogen niet overschrijden. Bij overschrijding van bovenstaande degradatie van de modules zal Zon NL de modules met minimaal gelijkwaardige modules binnen de garantietermijn kosteloos vervangen. Indien vervanging technisch niet mogelijk is door afwijkende afmetingen en/of vernieuwde technieken, zal Zon NL met de klant een financiële schikking treffen waarbij de defecte modulen tegen dagwaarde wordt vergoed. De prestatiegarantie geldt exclusief voor degradatie en niet voor andere defecten aan de zonnepaneelmodules. De prestatiecontrole vindt plaats onder standaard test condities (STC). Temperatuur 25c, irradiatie van 1000 W/m2 en AM -1,5 spectrum volgens IEC 60904 voorschriften.


Overige bepalingen

11.1.       Zon NL is te allen tijde bevoegd onderhavige Algemene- en Leveringsvoorwaarden aan te passen. Lopende overeenkomsten zullen na wijziging van de Algemene- en Leveringsvoorwaarden onder de oude overeengekomen voorwaarden worden nagekomen.

11.2.       Bij goedkeuring van de opdracht verklaart de opdrachtgever dat de onroerende zaak waarop de installatie wordt bevestigd stevig genoeg is en van voldoende goede staat van onderhoud (bij twijfel raadpleeg een constructeur).

11.3.       De internetverbinding tussen uw omvormer en thuisnetwerk wordt eenmalige gratis tot stand gebracht mits uw thuisnetwerk hiervoor geschikt is. Mocht de internetverbinding op de dag van installatie niet geschikt zijn, dan zullen wij u indien mogelijk op een later tijdstip telefonisch begeleiden. Mocht dit niet mogelijk zijn en Zon NL terug moet komen om de verbinding tot stand te brengen, dan zal Zon NL hiervoor €150,- in rekening brengen.

11.4.       De prijs betreft een all-in pakketprijs met uitzondering van graaf-, hak-, breek-, timmer- en freeswerkzaamheden en de inzet van een hoogwerker wanneer het dak niet toegankelijk is met een steiger en/of (steiger)lift.

11.5.       Gemaakte afspraken m.b.t. afwerking, kabelroutes die met onze installateurs op locatie gemaakt worden, dienen direct door klant bevestigd te worden via e-mail. De gemaakte afspraken dienen in een korte samenvattende beschrijving naar info@zon-nl.nl verstuurd te worden. Gemaakte afspraken over werkzaamheden die niet via de e-mail zijn bevestigd kunnen niet na oplevering uitgevoerd worden zonder dat deze in rekening worden gebracht voor een uurtarief van €50,- excl. BTW per uur en voorrijkosten van €50,- excl. BTW.

11.6.       Indien een adviseur met klant afspraken heeft gemaakt m.b.t. afwerking, kabelroutes en locatie van de installatie, worden deze door de installateur voor zover mogelijk gevolgd. Indien ter plekke de situatie voordoet dat de installateur inschat dat er een afwijkende installatie benodigd is, is installateur bevoegd om af te wijken van de gemaakte afspraken. Dit zal in samenspraak met klant worden besproken.

Share by: